Kvälls-influensa

För knappt två veckor sedan drabbades jag på kvällen av mycket kraftig frossa som följdes av hög feber, ont i musklerna, ont bakom ögonen, halsont, – typiska tecken på influensa.

Tog genast de medel jag tipsat om på min webbsida, 10.000 I.E. av D-vitamin, 3 g  C-vitamin och 3tabl av fläderbärsextrakt (Sambucol) och lade mig och somnade strax.

Nästa morgon vaknade jag besvärsfri, ingen feber, inget halsont, ingen värk i kroppen. Fick lite rethosta när jag lade mig på kvällen. De två följande dagarna lite snuva och ngn enstaka hostning. Det var allt.  Tog för säkerhets skull 1gx3 av C-vitamin, 2tx3 Sambucol samt 10.000 IE D-vitamin tills jag var helt symptomfri.

Kommentar

Detta terapiresultat är mycket imponerande. Vi läkare har den erfarenheten att när man insjuknar med sådana mycket kraftiga och typiska influensasymptom, blir man rejält sjuk i en eller flera veckor och det kan ta ytterligare veckor att hetl återhämta sig. Att man blir besvärsfri över natten i sådana fall torde vara mycket sällsynt. Jag har aldrig sett det själv under min verksamhet i över 40 år som läkare och har inte heller hört talas om det.

Var det svininfluensa? Symptomen var i varje fall av mycket typiska för influensa och svininfluensan dominerar nu helt enligt Smittskyddsinstitutet (mycket få fall av annan influensa har påträffats), så det är mycket sannolikt att det var H1N1.

Jag hoppas det, för därmed har jag ett visst immunitetsskydd mot kommande varianter av H1N1 influensa. Infektion har nämligen visat sig vara en betydligt bättre ”vaccination” än sprutor genom att den, till skillnad från sprutor,  ger varaktigt skydd. Visserligen blir inte skyddet hundraprocentigt eftersom viruset ändrar sitt ”ansikte”, men erfarenheten har visat att de som haft infektion med besläktade influensavirus drabbats lindrigare. Egentligen talar oberoende forskning för att sprutor inte ger något skydd alls (se t.ex D-vitamin effektivare än influensavaccin).

Om det var en annan form av influensa var terapieffekten desto mer imponerande, eftersom de har ett svårare förlopp.

Jag har en teori om varför en del unga, till synes friska kan drabbas av livshotande lunginflammation, se nästa blogg.

Kommentera

